بررسی 9 نشانه یک رابطه عاطفی بالغانه!
نوشته شده توسط : محدثه بیاتی

روابط عاطفی در بزرگسالی یک از مهمترین روابطی هستند که هر انسانی در طول زندگی؛ تجربه می کند. به همین دلیل باید به این نکنه توجه کرد که رابطه عاطفی باید منبع و منشا احساسات خوب باشد نه برعکس آن! همانطور که یک رابطه عاطفی خوب براساس نظر مشاوران روانشناس می تواند آدمی را به سمت رشد و پیشرفت هدایت کند؛ رابطه عاشقانه بد نیز می تواند آدمی را گمراه کند و بر دردهای او اضافه کند. اگر شما هم اکنون در یک رابطه عاطفی هستید و نمی دانید که آیا این یک رابطه سالم است یا خیر؟ این مقاله می تواند به شما کمک کند؛پس لطفا تا انتهای آن را مطالعه بفرمایید چرا قصد داریم به 9 نشانه یک رابطه بالغانه بپردزایم.

یک) با یکدیگر صادق هستید: در یک رابطه بالغانه، زوجین به یکدیگر اعتماد دارند و این اعتماد به علت صداقتی است که بین آنها جریان دارد. آنها می دانند که در این رابطه هیچ کدامشان قضاوت نمی شوند و چیزی برای خجالت کشیدن وجود ندارد.

دو) قبل از نتیجه گیری زودهنگام؛ به یکدیگر فرصت توضیح می دهید: مهم ترین اصل یک رابطه سالم، ارتباط و تعامل موثری است که بین زوجین وجود دارد. براساس اعتماد اولیه که بین آنها وجود دارد؛ آنها می دانند که هیچ قصد و غرضی در کار نیست و اگر اتفاقی بیفتد که یکی از آنها را غمگین یا افسرده کند، می توان در مورد آن صحبت کرد.

سه) اجازه می دهید تا در کنار یکدیگر آسیب پذیر باشید: براساس نگاه روانشناسان ازدواج و تحقیقات؛ آسیب پذیر بودن در کنار شخصی که برای ما امن است؛ نه تنها حال آدمی را بد نمی کند؛ بلکه موجب رشد آن رابطه و حال بهتر زوجین می شود. زمانی که شما در مورد نقاط ضعف خود؛ صحبت میکنید و قضاوت نمی شوید این اتفاق موجب می شود تا " خود پذیری" در شما افزایش پیدا می کند.

چهار) وقتی اشتباه می کنید؛ یکدیگر را پس نمی زنید بلکه در کنار هم هستید: شما انتخاب آگاهانه ای انجام داده اید و از قبل عاقلانه تصمیم گرفته اید و فکر کرده اید؛ حال تصمیم دارید تا در سختی و آسانی کنار یکدیگر باشید.

پنج) مسئولیت خود و رابطه تان را به عهده می گیرید: یکی از مهم ترین ویژگیهای یک شخصیت مستقل و بزرگسال، پذیرفتن مسئولیت است. مسئولیت پذیری یعنی من هستم آن کسی که تصمیم میگیرد!

شش) در برابر ابراز هر فکر و احساس مقاومت می کنید: طبیعی است که بین زوجین بحث و اختلاف نظر پیش بیاید و این بحثا یکی از مهم ترین عوامل در دوام یک رابطه هستند. اگر موقع بحث هر آنچیزی که به ذهنتان می آید را بگویید، شاید بعدا عذر خواهی کنید و از طرف پارتنرتان هم بخشیده شوید اما تضمینی وجود ندارد که او از ذهن خود نیز آن حرف یا رفتار را پاک کند. برای همین باید این را بدانید که طبق گفته و اطلاعات بدست آمده از مراکز مشاوره خانواده صداقت در یک رابطه؛ به معنی گفتن همه چیز نیست! گفتن همه چیز نه تنها موجب بهبود رابطه نمی شود بلکه گاهی بسیار آسیب زننده است.

هفت) نسبت به یکدیگر کنجکاو هستید (تنها کنجکاو هستید نه فردی که قصد قضاوت دارد): در یک عشق سالم؛ شما مشتاق و کنجکاو یکدیگر هستید. اگر از یکدیگرمی پرسید که کجا هستید؟ قصد دخالت ندارید بلکه تنها میخواهید محبت خود را ابراز کنید.

هشت)  میدانید که ایجاد حد و مرز گذاشتن به معنی بی اعتنایی نیست: برای ادامه یک رابطه؛ جدا از "ما" زوجین ابتدا باید به "من" توجه کنند. ادامه یک عشق نیاز به وابستگی ندارد بلکه نیاز به دو پارتنر دارد که نسیت به هم دلبسته هستند و هر یک شخصیت منحصر به فرد خود را دارند.

نه) از یکدیگر حمایت می کنید بدون اینکه به فکر سود و منفعت خود باشید: در یک رابطه بالغانه شما به فکر رشد و پیشرفت پارتنرتان هستید و می دانید که اگر او خوشحال باشد؛ شما نیز خوشحال و راضی هستید و طبیعیتا این موضوع یک اتفاق دو طرفه هست.

سخن پایانی:

اگر شما نیز هم اکنون در یک رابطه عاشقانه هستید و در این مورد نیاز به کمک و همراهی دارید؛ مراجعه به یک مطب روانشناسی می تواند بسیار کمک کننده باشد. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب؛ مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی متخصص و کارآمد، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است. شما لایق بهترین روابط هستید؛ اگر در رابطه ای هستید که روز به روز شما را از خودتان دورتر میکند؛ به نظر می رسد که رابطه امنی نیست و باید خود را اولویت دهید. اگر در این مورد تصمیم گیری برایتان سخت است؛ راهنمایی یک درمانگر می تواند همه چیز را آسانتر کند. نترسید و اجازه دهید تا خود را آنطوری که دوست دارید زندگی کنید و بدانید که زندگی فراتر از ترسها لذت بخش است.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3




:: برچسب‌ها: مشاوره ازدواح , مشاوره خانواده , مشاوره روانشناسی , مطب روانشناسی , روانشناسی بالینی ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: